Lærers rolle
Vi legger til rette for at programmene og utstillingen skal kunne knyttes til skoleundervisningen eller arbeidet i barnehagen. Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med elevene/ barna under besøket. Det er viktig at du forebereder elevene/ barna dine før læringstilbudet, og legger til rette for etterarbeid etter besøket. Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket, enten vi er på VilVite eller på din skole eller barnehage.
Lærers rolle når vi besøker din skole eller barnehage
Når formidler besøker dere trenger vi litt mer hjelp enn vanlig. Vi vil møte en som viser oss og hjelper til med å tilrettelegge lokalet. Informasjon om dette finner du på hjemmesiden til læringstilbudet og blir sendt til deg på e-post. Formidler ringer også den som bestiller programmet noen dager i forkant av besøket.
Lærers rolle når vi møtes på nett
Programmet ledes av formidler, men vi trenger alltid litt hjelp fra lærer som er i klasserommet med elevene. Lærer og formidler logger på før klassen for blant annet sjekke teknikken. Dersom dere låner utstyr fra VilVite er det lærers ansvar å hente og levere utstyret til avtalt tid, og at utstyret levers tilbake i god stand.
Lærers rolle når du låner utstyr
Du henter utstyret selv på VilVite, og har ansvar for at det kommer tilbake til oss i god behold til avtalt tid. Dersom noe mangler må du betale en egenandel (se det enkelte tilbudet). Arbeidet i klasserommet styrer du selv.
Lærers rolle på læringsprogram på VilVite
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Lærers rolle på temaløype på VilVite
Du har selv ansvar for gjennomføring av temaløype. Det vil si at du må dele inn i grupper, passe på at elevene har det utstyr de trenger, og være til stede for elevene i utstillingen.