- Antall: Inntil 30 elever
- Tidspunkt: 08.04 - 11.04
- Målgruppe: 5.-7. trinn
- Fagområder: Naturfag, Matematikk
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Bærekraftsmålet "Livet i havet" er et av FNs 17 bærekraftsmål og har som mål å bevare og bruke havet og ressursene på en bærekraftig måte. Målet fokuserer på å redusere forurensning i havet, beskytte og gjenoppbygge økosystemer i havet, regulere fiskerier og ivareta kystsamfunn.
Under One Ocean Week programmerer vi et digitalt spill med Scratch som tar oss til havs i jakt etter søppel. Elevene jobber to og to og lager sine spill etter instrukser fra formidler, men vil selvsagt få kreativ frihet i utformingen av spillet. I dette læringstilbudet vil elevene få mer kjennskap til algoritmer, løkker, sekvenser og variabler.
Ship o’Hoi!
Tilknytning til læreplan
Matematikk: kjerneelementet utforskning og problemløsning
Algoritmisk tenkning er viktig i prosessen med å utvikle strategier og framgangsmåter for å løse problemer og innebærer å bryte ned et problem i delproblemer som kan løses systematisk.
Matematikk: kompetansemål etter 5. trinn
Lage og programmere algoritmer med bruk av variabler, vilkår og løkker.
Mer informasjon
Les om lærers rolle, avtalekoder, og annen relevant informasjon på denne siden.