FLL-veiledning i LEGO-programmering - på nett

Har dere meldt dere på First LEGO League? Bestill digital veiledningstime for troubleshooting, tips og triks med Anders! Kun i uke 42.
Bestill
  • Fagområder: Matematikk
  • Tidspunkt: Uke 42 kl. 11.00 og 13.00
  • Antall: web
  • Varighet: 60 minutter
  • Målgruppe: 5.-7. trinn , 8.-10. trinn
  • VilVite Mer

    Her er relevante aktiviteter og tema som kan aktivisere forkunnskaper, og som gir rom for refleksjon og oppsummering. For- og etterarbeid for dine elever.

    Veiledningstimen

    LEGO Mindstorms gir nesten ubegrenset frihet til å programmere en drømmerobot til FLL-laget deres! Ofte blir dessverre fantasien bremset av at man ikke vet hvor man skal begynne, eller at roboten ser ut til å misforstå kommandoene dine med vilje.

    I løpet av veiledningstimen kan vi gi gode tips, som

    • hvordan man effektivt kan teste og lete etter vanlige feil i programmet
    • demonstrere de ulike programmeringsverktøyene, hva de gjør og hvordan de kan brukes
    • fikse problemer ved bruk av sensorer og ekstra motorer
    • vise hvordan man kan bruke innebygde hjelpefunksjoner på roboten og i LEGO Mindstorms

    I tillegg kan vi svare på spørsmål og gi råd om alt dere måtte lure på! 
     

    Kontaktperson

    Hvis du har spørsmål om kurset, vennligst send en e-post til: Anders Holm (ah@vilvite.no)

    Viktig info om utstyr

    Kurset er beregnet på robotmodellen EV3. Ta kontakt om det er ønskelig å tilpasse kurset til andre modeller som SPIKE eller NXT.

    Videokonferanse-plattform velges ved bestilling.

    Du kan velge mellom:
    - Zoom. Formidler inviterer klassen inn med deg som Co-Host i møte
    - Google Meet. Du inviterer formidler inn i som gjestelærer
    - Microsoft Teams. Du inviterer formidler inn i som gjestelærer

    Du får tilsendt detaljer rundt gjennomføring innen 3 dager før programstart.

    Forberedelser

    Veiledningen er for lag som er meldt på konkurransen First LEGO League Challenge (10-16 år). Oppdraget for årets konkurranse “Replay” slippes 12. september. Vi ønsker at klassen/laget før veiledningstimen har bygget hindrene på banen og prøvd seg på en eller flere oppgaver i oppdraget. Elevene kan forberede spørsmål og ha klar noen problemstillinger knyttet til programmering som de har lyst å få til!

    Les mer om FIRST® LEGO® League her.

     

    Nyheter skole og barnehage

    Knekker programmeringskoden med Kodekraft!

    Så langt har over 500 elever i 10. klasse lært å programmere gjennom læringstilbudet Kodekraft på VilVite. Noe for dine elever?

    Kurs i undervisning for evnerike barn - på nett

    Det er mange evnerike barn i Norge, så mange at det er svært sannsynlig at du som lærer hver dag har kontakt med barn som faller innenfor denne kategorien. 14. oktober tilbyr VilVite et kurs som hjelper deg å identifisere og tilrettelegge undervisningen for disse barna.

    Kodekraft - nyhet til 10. trinn

    Et nytt gratis læringsprogram med navnet Kodekraft skal bidra til at elever lærer om teknologi og programmering før de begynner på videregående skole.

    – Vi ønsker å skape økt realfagsglede blant ungdom gjennom praktisk programmering, sier prosjektleder Anne Mæland fra VilVite.

    Følg oss: