Suksess med digitalt kodetilbud - nå får også 9. trinn delta

Over 1300 elever har deltatt på digital kodeundervisning fra VilVite høsten 2020, og nå åpner vi for at enda flere kan delta. Fra 15.2. kan også 9. trinn bestille «Kodekraft», som er et gratis, digitalt læringstilbud i programmering til ungdomsskoler i Vestland og deler av Møre og Romsdal. 

I annerledesåret 2020 har VilVite og de andre regionale vitensentrene hatt stor suksess med det digitale læringsprogrammet «Kodekraft». På landsbasis har hver fjerde tiendeklassing deltatt. På grunn av stor etterspørsel og gode tilbakemeldinger utvides nå tilbudet.

– Kodekraft er en gratis undervisningspakke på to skoletimer, skreddersydd til læreplanen for 9.- og 10. trinn, hvor elevene deltar enten fra klasserommet eller fra hjemmeskole. Den fleksibiliteten med å kunne tilpasse etter behov, har nok vært en nøkkel til suksess det siste året, hvor skoledagene kan endre seg brått fra uke til uke, sier Anne Mæland, prosjektleder for Kodekraft på VilVite. 

Det nasjonale undervisningstilbudet er utviklet av ti regionale vitensentre og Equinors talentutviklingsprogram Morgendagens helter. Hensikten med Kodekraft er å gi elevene en grunnleggende forståelse for programmering, samtidig som de får kjennskap til verdens energiutfordringer. Målet er å skape realfagsglede gjennom praktisk læring med noe elevene kjenner seg igjen i. Mer om det nedenfor.

VilVite leverer til hele Vestland og deler av Møre og Romsdal
Selv med restriksjonene og utfordringene som har preget skoledagen til elever og lærere, har VilVites formidlere klart å gjennomføre Kodekraft-undervisningen fordi den har vært lagt opp digitalt. Over 1300 elever fra Vestland og deler av Møre og Romsdal har deltatt det siste halvåret, og flere klasser har brukt gratistilbudet som innslag i hjemmeundervisningen.

– Nå ser vi at dette fungerer veldig bra – så bra at vi utvider tilbudet til 9. trinn. Jeg håper dette blir godt mottatt, og at enda flere skoler vil benytte seg av dette tilbudet i 2021, sier Anne. 

Vil du at din klasse skal få lære programmering med oss og Kodekraft?
Les mer om Kodekraft, og bestill her. Ønsker du å lese mer om det nasjonale prosjektet, kan du besøke Kodekraft sine egne sider

Artikkelen fortsetter under bildene. 

Lager sitt eget spill
I Kodekraft er målet at elevene i løpet av halvannen time skal være godt i gang med å kode sitt eget spill. Spillet programmeres ved hjelp av blokkprogrammering i MakeCode Arcade, og elevene arbeider praktisk med sentrale programmeringselementer som løkker, variabler, funksjoner og vilkår. Med temaet energi som ramme, utvikler spillene seg med utfordringer knyttet til fornybar og ikke-fornybare energikilder.

Engasjerer gamere
86 prosent av 9–18-åringene spiller dataspill; 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene, ifølge “Barn og medier 2020”. I 15-16-årsalderen er er forskjellen mellom gutter og jenter størst; i denne gruppen spiller hele 97 prosent av guttene og 62 prosent av jentene spill. Når gaming er en så stor hobby, kan vi forstå motivasjonen for å lære å programmere sitt helt eget spill, ikke minst blant guttene, som her blant elever ved Erdal ungdomsskole. 

Elevene opplever mestring
På landsbasis har hele 9 000 elever, fordelt på 472 skoleklasser, deltatt på Kodekraft. Tilbakemeldinger fra over 100 lærere forteller at elevene opplever mestring og lærer noe nytt. Mange syntes programmet var givende i en utfordrende tid med undervisning. 

– Takk for et godt opplegg rundt programmering, mange av elevene klarer ikke å legge det fra seg. Herlig! Det blir spennende å se hva de har produsert om noen uker eller måneder, sier Martin Gjøen, lærer ved Bjørgvin Montessoriskole i Bergen etter gjennomført program. Han trekker også fram tilnærmingen til algoritmisk tenkning, som alle elever nå skal lære.

Fornøyd er også Gjermund Dårflot Olsen, lærer ved Erdal ungdomsskole, som forteller om positive elever og roser de dyktige formidlerne fra VilVite:

– Det var kjekt for elevene med en litt annerledes skoledag. Ikke minst var det en positiv opplevelse for de som spiller mye dataspill, at de oppdaget at det er mulig å lage sine egne spill. I starten fulgte de oppskriften, men så kan de utforske videre selv og være kreative. Og Petter og Anders som stod for undervisningen, er flinke pedagoger som formidler på et nivå hvor de får elevene med seg.

Formidlerne på sin side hørte på stemningen i klasserommet at elevene tente på oppdraget og utforsket sine egne idéer. – Det var tydelig at her var det elever som hadde stor kunnskap om spill; de kom med svært gode spørsmål om hvordan de kunne gjennomføre idéene sine, sier Anders Holm. 

Det tverrfaglige undervisningsopplegget vil læreren spille videre på både i matematikktimene og i naturfag. 

Underviser via skjermen
Undervisningen i Kodekraft foregår ved at en formidler fra VilVite er til stede i klasserommet via skjermen. Formidleren leder klassen i sanntid, introduserer oppdragene, og hjelper om noen står fast. Her er Anders Holm i aksjon. 

Fakta om Kodekraft – et samarbeid mellom vitensentre og Equinor:

  • Kodekraft er et læringsprogram for 9.- og 10. trinn som bidrar til elevenes kompetanse innen programmering og energi, koblet til både eksisterende- og ny læreplan.
  • Programmet er utviklet av ti regionale vitensentre i samarbeid med Equinors talentutviklingsprogram Morgendagens Helter, hvor selskapet støtter unge talenter innen realfag, idrett og kultur.
  • Kodekrafts hoveddel varer i 90 minutter og legger opp til at elevene i stor grad arbeider praktisk med programmering fra klasserommet.
  • Programmet krever verken forkunnskaper eller spesialutstyr. Elevene følger med via PC eller nettbrett.
  • Les mer om tilbudet på www.kodekraft.no

    Til bestilling


Følg oss: