FIRST® LEGO® League

FIRST® LEGO® League (FLL) er verdens største kunnskaps- og teknologikonkurranse for barn og unge 10 til 16 år. Både skolelag og fritidslag kan delta. Deltakerne skal bygge og programmere en legorobot til å utføre ulike oppdrag, og de skal forske på et tema for å presentere en innovativ løsning. 
Dette er gøy, det er lærerikt og det inspirerer barn og unge til å bli morgendagens ingeniører, forskere og problemløsere.

Hensikten med FIRST® LEGO® League er å øke interessen for teknologi og vitenskap og å stimulere dagens ungdom til å bli morgendagens ingeniører og forskere. Sentralt i konkurransen er samarbeid, mestring – og ha det moro underveis. 

Hva jobber lagene med? 

FLL-oppdraget er tredelt og byr på utfordringer innenfor forskning, teknologi og markedsføring og samarbeid:

  • I forskningsdelen skal lagene selv definere et problem, forske på problemstillingen og presentere en ny og innovativ løsning, evt. en forbedret løsning. 
  • I teknologidelen skal lagene designe og programmere en LEGO® MINDSTORMS Robot til å løse oppdrag på robotbanen.
  • I markedsføringen skal lagene arbeide for at andre skal få se og høre om laget og prosjektet deres, samt vise at de har fokus på samarbeid. 
  • Kjerneverdier omkranser hele prosjektet og er gjennomgående i alle kategorier.


Påmelding 2020 er satt til 15. april. Turneringen holdes 7. november!

NAVNET PÅ ÅRETS OPPDRAG KOMMER I APRIL
Selve oppdraget lanseres i Skandinavia 12. september kl. 13.00. 
Denne korte videoen gir en liten smakebit: Video-FLL 2019

VilVite tilbyr både gratis veilederkurs og gratis Kick Off for lagene ifm. lanseringen. (mer info kommer). 

HVA DERE TRENGER
For å løse robotdelen av oppdraget trenger dere pc, en LEGO® MINDSTORMS robot og challengesett. LEGO Education har i år også gitt ut en ny robot: LEGO® Spike Prime og tilhørende utvidelsessett spesielt designet for FLL. Utstyr bestilles hos fspartner.no

Viktige datoer i 2020

Oppdraget slippes i september med mulighet for å melde på gruppen allerede i februar. 

15. april: Påmelding FLL åpner
April: Navn på årets oppdrag slippes!
Fra juni: Bestille Challengesett
12. september kl. 13.00:

Oppdraget slippes

September: Gratis Kick off , veiledermøte og kurs
1. oktober:
31. oktober: Deadline for prosjektbeskrivelse
7. november: Regional turnering på BI Bergen
Slutten av november: Skandinavisk finale

I løpet av 8 uker skal lagene skape og ferdigstille sitt prosjekt. På veiledermøtet får man praktisk informasjon om oppdraget og den regionale turneringen. På Kick-off blir det ulike programmerings- og skaperaktiviteter, og mye annen moro for alle deltakerne. Datoer for dette kommer.

Spørsmål?
Ønsker du å snakke med en lærer om hvordan du kan bruke FLL? Eller har du tekniske spørsmål? Kontakt lærer og teknisk prosjektleder Arild Mundal – arild.mundal@bergen.kommune.no – 934 05 158 eller erfaringslærer Sascha Bussat – sascha@mindstormshackers.net – 908 68 078.
Andre spørsmål: prosjektleder Charlotte Tonheim, VilVite – ct@vilvite.no – 412 54 371.

Regional og skandinavisk finale 

Regionale finaler i 2020 arrangeres lørdag 7. november. Da møtes lagene fra vår region til turnering på BI Bergen like ved VilVite. På samme dag arrangeres nærmere 50 regionale regionale turneringer i Norge, Sverige, Danmark og Færøyene. Vinnerne går videre til den skandinaviske finalen. Derfra går de beste lagene til verdensfinalen.

Om FLL 

FIRST Scandinavia står bak FLL i Skandinavia, her er FLL et samarbeid mellom organisasjonen FIRST Scandinavia, LEGO Company og Equinors talentutviklingsprogram Morgendagens Helter.

VilVite er regional arrangør – i samarbeid med Equinor, BI Bergen, Tekna og Fana Sparebank. 

Les mer om FLL på FIRST® Scandinavia sine nettsider.  
Vi anbefaler også å lese veilederhefte og presentasjoner om FLL.

Foto:
Alle foto fra november 2018, BI i Bergen. Foto: Tor Farstad. 

Kjenn på stemningen fra regionsturneringen i Bergen – godt humør og masse energi!

Noe av det unike under turneringen for FLL, er den gode lagånden. Alle heier på hverandre.

Spenningen er til å ta og føle på… Er LEGO-roboten rett programmert, får den utført oppdraget og kommer den tilbake igjen?

Følg oss: