micro:bit-potetløp
Lag en usynlig hinderløype med micro:bit
Utstyr som trengs:
2 eller flere micro:bit med batteripakker
Har du sett at det går an å sende radiosignaler mellom micro:bitene? Ved å også styre styrken på radiosignalene, går det an å programmere de til å reagere på at de kommer i nærheten av hverandre!
I dette eksperimentet viser vi hvordan du kan lage ulike spill hvor man må gå eller løpe rundt med en micro:bit i hånden.

Steg 1: Test at radioen på micro:biten virker som den skal
Åpne makecode.microbit.org, og følg stegene i denne lille filmen:
Last ned dette progammet til to micro:bit’er, slå på strømmen, og trykk på A og B-knappene.
Hva skjer?
Potetløp for 2 micro:bit’er
Her et et enkelt spill for å sette fantasien i gang: Hvem løper raskest med en micro:bit i hånden bort til en annen micro:bit?
Klikk her for å åpne et ferdig program til mål-micro:biten. (Det ser litt komplisert ut, men alt det gjør er å sende et radiosignal med tallet som står på skjermen hvert sekund). Siden denne er stilt inn til å sende så svakt signal som mulig, må den andre micro:biten komme veldig nært for å motta radiosignalene.
Klikk her for å åpne et nesten-ferdig program til micro:biten du skal løpe med. Reglene står forklart i programmet!
Hvorfor “potetløp”?
Hvis batteri-ledningene blir ristet løs mens du løper, slår micro:biten seg av og programmet starter på nytt. Dette fører til omtrent samme resultat som om du ikke er forsiktig når du løper med en potet i en skje på 17. mai.
Neste steg: Skattejakt med flere micro:bit’er
Som du kanskje la merke til i eksempelet over, kan du trykke A og B for å endre hvilket tall signal-micro:biten sender ut.
Hvis du har flere micro:bit’er, kan du sette de til ulike tall og gjemme de rundt i huset.
Klarer du å programmere en micro:bit som kan telle hvor mange forskjellige micro:bit’er den har funnet? (Hint: Ta en titt på Tabeller-menyen under Avansert!)