Kodekunst

Skap KodeKunst med sandskriveren Sisyphus. Vi gleder oss til se skaperglede og fantastiske mønstre. Klassen programmerer med blokker eller i Python.

  • Antall: Inntil 30 elever.
  • Tidspunkt: Fredag
  • Målgruppe: 8.-10. trinn
  • Fagområder: Matematikk, Naturfag

Hva skjer i dette læringstilbudet?

I Kodekunst lager elevene algoritmisk kunst ved hjelp av programmerbare sandskrivere fra Sisyphus Industries. Gjennom blokkprogrammering eller Python får deltakerne muligheten til å styre den lille metallkulen som beveger seg gjennom sanden. Dette er en fin introduksjon til tekstprogrammering og kan sammenlignes med turtle-programmering i Phython

Mønstrene i sanden kan være geometriske, abstrakte eller til og med representere bilder og symboler – og disse mønstrene lager elevene selv med programmering i blokker eller Python.

I bestillingen velger du som lærer hvilket programmeringsspråk elevene skal bruke.

Skoleprogrammet har motatt støtte fra Sparebankstiftelsen DNB

Elevene lærer mer når de er forberedt

Alle læringsprogram på VilVite har tilgjengelig for- og etterarbeid. Finn utvalgte artikler og aktiviteter knyttet til programmet på VilViteMer.

VilViteMer: For- og etterarbeid til Kodekunst

Tilknytning til læreplan

Opplæringens verdigrunnlag: Skaperglede, engasjement og utforskertrang
Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.

Prinsipper for læring, utvikling og danning: Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheiter i matematikk inneber å kunne bruke grafteiknar, rekneark, CAS, dynamisk geometriprogram og programmering til å utforske og løyse matematiske problem.

Kjerneelement i matematikk
- Utforske hvordan algoritmer kan skapes, testes og forbedres ved hjelp av programmering.
- Utforske matematiske egenskaper og sammenhenger ved å bruke programmering.

Kjerneelement i naturfag
- Bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger.
- Bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener.

 

 

Mer informasjon

Les om lærers rolle, avtalekoder, og annen relevant informasjon på denne siden.

Nyhetsbrev fra VilVite?

Hva ønsker du oppdateringer om?
Er du også interessert i?

Oversikt over avtaler og avtalekoder

Kommune Avtalekode For hvem Avtaleperiode Avtalestøtte
Bergen BERG1001 1.-10. trinn inkl SFO 2025/26 Inngang dekkes for private og offentlige skoler.
Øygarden kommune ØYGA1001 1.-10. trinn inkl SFO 2025

Inngang dekkes for private og offentlige skoler

Tysnes kommune Tysnes1001 1.-10. trinn 2025/26 Offentlige skoler
Gulen kommune Gulen1001 1.-10 trinn 2025 Grunnskoler
Alver kommune Alver1001 1. – 10. trinn og førskolebarn 2025 Grunnskoler + førskolebarn
Vestland
fylkeskommune
VEST1001 VG1, VG2 og VG3 2025/26 Inngang dekkes for private og offentlige skoler.
Høgskolen
på Vestlandet
HØGS1001 Lærerstudenter 2025/26

Inngang dekkes dersom besøket er bestilt i regi av skolen.

 

Hovedsponsorer for VilVite
Sponsorer