- Antall: Inntil 18 barn
- Tidspunkt: Tirsdag og onsdag
- Varighet: 45 min
- Pris: kr 95,- pr. barn
- Målgruppe: Barnehage
- Fagområder: Natur, miljø og teknologi, Antall, rom og form
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Læringstilbudet er et tilbud for førskolebarna, og gir grunnlag for kodespråk og -forståelse som de skal begynne med allerede i 1. klasse. Barna får et oppdrag som skal løses gjennom lekende utforskning. Gruppevis bygger de Duplo etter bilder og styrer et tog ved hjelp av fysiske aktivitetsbrikker og etterhvert litt med iPad. Det vil variere mellom styrt aktivitet med oppgaver og rom for kreativ bygging underveis.
Oppdraget ledes av Konduktørmester Vittig-Petter. På mystisk vis er togskinnene blitt borte fra ViteBy og toget er på verksted og ute av spill. Innbyggerne kommer seg verken til jobb, på skolen eller i barnehagen, og ingen kommer seg til Vitstrand. Barna får bidra som byens byggere og tenkere for å få ViteBy på skinner igjen.
For- og etterarbeid
Vi anbefaler at dere øver litt på bygge lego eller Duplo etter bilde eller oppskrift dersom barna ikke er vant med dette. Det legges opp til testing og justering av “kodene”, og opplegget er derfor avhengig av nysgjerrige og deltakende voksne.
Barna har en bedre opplevelse og lærer mer når de er forberedt. Alle læringsprogram på VilVite har tilgjengelig for- og etterarbeid til dere. Dette finner dere som artikler og aktiviteter på VilViteMer.


Praktisk informasjon
Dere kommer til VilVite, senest 15 min før programstart, og henvender dere i resepsjonen. En formidler møter dere når programmet skal begynne og viser dere til barnehagerommet VilSpire, hvor programmet holdes. Dere har selvsagt mulighet til å utforske utstillingen før eller etterpå. Husk å bestille matpakkerom dersom dere ønsker et sted å spise matpakken.
Få en smakebit av ViteBy Kodetog
Tilknytning til Rammeplan for barnehagen
Oppbygningen av læringstilbudet er lagt opp etter de samme steg og arbeidsmåter som brukes i skolen innenfor programmering og algoritmisk tenkning – som å utforske, skape, feilsøke og oppleve mestring. Verken voksne eller barn trenger forkunnskaper i koding, men du som voksen kan gjerne se på artikkelen i for- og etterarbeidet for å bedre forståelsen din.
Barnehagens digitale praksis
- Personalet skal legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer
- Personalet skal utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy sammen med barna
Natur, miljø og teknologi
- Gjennom arbeid med teknologi skal barnehagen bidra til at barna lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi
- Personalet skal gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
Antall, rom og form
- Personalet skal stimulere og støtte barnas evne og utholdenhet i problemløsing
- Personalet skal bruke leker og utstyr for å inspirere barna til matematisk tenkning
Mer informasjon
Les om de voksnes rolle og annen relevant informasjon på denne siden.