- Antall: Inntil 32 elever
- Tidspunkt: Tirsdag - fredag
- Målgruppe: 8.-10. trinn, Videregående
- Fagområder: Samfunnskunnskap
Hva skjer i denne temaløypen?
Lærers rolle
«Jakten på sannheten» er et læringstilbud uten formidler på VilVite. Elevene skal jobbe i grupper i en utstilling med fire stasjoner. Vi anbefaler maks 4 elever per gruppe.
Vi foreslår at dersom dere er flere enn 16 elever så deler dere klassen i to.En gruppe jobber med stasjonene og den andre jobber med et arbeidsark og tilknyttede plakater med QR koder i utstillingen.
Du som lærer er ansvarlig for å dele elevene inn i grupper på maks 4 elever.
Vi anbefaler at lærer er tilstede for elevene som gjør stasjonene og legger til rette for diskusjon internt i elevgruppene.
Organisering
Arbeidet på VilVite har tre deler:
- Dere får en introduksjon av en vitevert og utdelt fire avatarbrikker som brukes på stasjonene og arbeidsark til QR kodene
- Halve elevgruppen gjennomfører Jakten på sannheten. Dette tar ca 30 minutter, litt avhengig av hvor grundig de leser teksten og ser videoen som presenteres.
Den andre halvdelen av elevgruppen går rundt i utstillingen og skanner QR koder med «Jakten på sannheten»-logo som henger forskjellige steder i utstillingen.
Se eksempel på slik plakat på bunnen av denne siden. Etter scanning av QR kode skal de svare på spørsmål i arbeidsarket. Elevene skal svare på minst 3 av spørsmålene. - Elevgruppene bytter aktivitet.
Selve løypen
Jakten på sannheten er en interaktiv læringsopplevelse der ungdommer kan erfare hvordan informasjonslandskapet virker gjennom algoritmer, apper, influensere og politiske aktører med egen agenda. Elevene møter en chatbot som trener dem til å bli faktasjekkere, og som lar dem teste kunnskapen sin på reelle eksempler fra sosiale medier.
Elevene gjennomfører fire stasjoner, Algoritmer, Agenda, Avslør bilder og Faktasjekk. Stasjonene kan gjøres i den rekkefølgen som passer best, og når gruppen er ferdig med alle fire får de se resultatet sitt anonymt sammenlignet de siste 30 som har gjennomført Jakten på sannheten. Elevene måles på «nøyaktighet» og «grundighet», og denne scoren kan sees på toppen av skjermen underveis på alle stasjonene.
Alle stasjoner kan gjennomføres på bokmål, nynorsk eller engelsk. Skriftspråk må velges før en legger avatarbrikken på stasjonen. Alle stasjonene har også en håndholdt høyttaler som elevene kan holde til øret. Alle videoer er tekstet, så stasjonen kan også gjennomføres uten lyd.
Dersom du eller elevene lurer på noe underveis, er det alltid god hjelp å få fra vitevertene som jobber i utstillingen.
Løypen er en versjon av skoletilbudet «Jakten på sannheten» som er utviklet av Tenk.Faktisk.no og Bergen Offentlige Bibliotek, og er på utlån til VilVite noen uker høsten 2025.
Forberedelse
For lærer
Jakten på sannheten passer best for 10. trinn og VGS.
Løypen passer godt inn under tema som demokrati, kritisk tenking og sosiale medier, og vi vil gjerne oppfordre til å diskutere disse emnene med elevene både i for- og etterkant av besøket.
Begrep som «agenda» og «kommersiell aktør» kommer opp under løypen, og kan også være interessant å diskutere med elevene. Disse begrepene blir også forklart.
Elevene skal deles i grupper på 3-4, maks 8 grupper.
For elevene
Elevene skal se filmen som introduserer Temaløypen [1:41]
Tilknytning til læreplan
Overordnet del: Kritisk tenkning og etisk bevissthet
Skolen skal bidra til at elevene blir nysgjerrige og stiller spørsmål, utvikler vitenskapelig og kritisk tenkning og handler med etisk bevissthet.
Overordnet del: Demokrati og medvirkning
Skolen skal gi elevene mulighet til å medvirke og til å lære hva demokrati betyr i praksis.
Samfunnsfag (10. trinn):
Vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensidige kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår.
Samfunnsfag (10. trinn):
Utforske hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur.
Samfunnskunnskap (VGS):
Reflektere over egne digitale spor, utforske hvem som har tilgang til sporene, og drøfte hvordan data og personopplysninger kan brukes eller misbrukes
Mer informasjon
Les mer om Jakten på sannheten hos Bergen Offentlige Bibliotek her: Jakten på sannheten — Bergen Offentlige Bibliotek
Les mer om Jakten på sannheten hos Tenk.Faktisk.no her: Jakta på sanninga | Tenk
Les om lærers rolle, avtalekoder, og annen relevant informasjon for besøket på VilVite på denne siden.
Samarbeidspartnere
Jakten på sannheten er utviklet av Bergen Offentlige Bibliotek, Tenk.Faktisk.no og Back. Prosjektet er finansiert av Nasjonalbiblioteket.
Oversikt over avtaler og avtalekoder
Kommune | Avtalekode | For hvem | Avtaleperiode | Avtalestøtte |
---|---|---|---|---|
Bergen | BERG1001 | 1.-10. trinn inkl SFO | 2025/26 | Inngang dekkes for private og offentlige skoler. |
Øygarden kommune | ØYGA1001 | 1.-10. trinn inkl SFO | 2025 |
Inngang dekkes for private og offentlige skoler |
Tysnes kommune | Tysnes1001 | 1.-10. trinn | 2025/26 | Offentlige skoler |
Gulen kommune | Gulen1001 | 1.-10 trinn | 2025 | Grunnskoler |
Alver kommune | Alver1001 | 1. – 10. trinn og førskolebarn | 2025 | Grunnskoler + førskolebarn |
Vestland fylkeskommune |
VEST1001 | VG1, VG2 og VG3 | 2025/26 | Inngang dekkes for private og offentlige skoler. |
Høgskolen på Vestlandet |
HØGS1001 | Lærerstudenter | 2025/26 |
Inngang dekkes dersom besøket er bestilt i regi av skolen.
|